Romans

Terug naar: Romans

De Helaasheid der Dingen

Plaats een reactie (registreren)
Beste,
Onlangs las ik het welbekende boek van Dimitri Verhulst 'De Helaasheid der Dingen' en ik wou graag mijn mening erover delen met jullie.

Volgens mij heeft het boek een ideale opbouw. Met zijn vele anekdotes slaagt Verhulst erin de lezer te blijven boeien.
Ik lees hier en daar op andere fora dat sommigen dit langdradig vinden, hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Zijn verhalen blijven boeien, tot als hij ze mooi afrondt. Het is een plezant en luchtig boek waar de marginaliteit van af stroomt.
Weinig boeken die mij een oprecht glimlach op het gezicht bezorgen, maar deze is er zeker één van.
Wel vind ik het einde van het boek wel een beetje spijtig, je zit in de sfeer van die 'leutigheid' van de familie Verhulst, en dan komt zijn depressieve 'ik' naar boven, waar hij klaagt op van alles en nog wat. Hier had hij meer mee kunnen doen!
Ook wil ik even mijn mening geven over de film, volgens mij is de film verwarrend wanneer je het boek niet kent. Het was een leuk boek, maar de film vind ik overschat. Velen zullen het hier oneens over zijn.

Uw mening interesseert me ten zeerste, dus antwoorden zijn welkom.
Ik heb dat ook gelezen enkele jaren geleden en vind het z'n beste werk. Nu is dat misschien niet echt zo maar ik ben daar in de streek opgegroeid en ik weet niet of het was omdat het me zo boeide of doordat het zo goed geschreven is ,maar ik heb het in één ruk uitgelezen. Ik had toen echt de indruk dat het aan het ritme en woordgebruik van het boek lag en pas bij het lezen van ander werk ben ik gaan denken dat het misschien eerder aan het thema lag omdat ik sommige ervan niet bijster goed geschreven vond (bvb De intrede van Christus in Brussel)

Ook de film vind ik schitterend maar ook hier was ik weer door een andere omstandigheid dan de film zelf aangegrepen. Er figureert namelijk een vriend in die ik al lang niet meer gezien heb.

Nu ik er zo eventjes bij stil sta. Ik heb ook Mevrouw Verona daalt de heuvel af gelezen. Ik weet niet meer waarover dat gaat. Problemski hotel liet dan weer wel een diepe indruk na en is brandend actueel. Het is een inleving in een vluchtelinge. En de fictie over de dood van de wielrenner Van Denbroucke die heb ik ook graag gelezen hoewel die man me nooit geïnteresseerd heeft noch het wielrennen. Het is gewoon goed geschreven. Vermoedelijk is Helaasheid der dingen dus toch echt wel een goed geschreven boek. Nu ja, smaken verschillen.
Ik heb al vorige boeken van Dimitri Verhulst gelezen en ik moet toegeven dat ik niet echt een fan ben van zijn werk. Dit boek daarentegen vond ik wel zeer interessant om te lezen. Het was zeer boeiend, enkel de langdradige zinnen vielen me weer wat tegen. De verfilming heb ik echter nog niet gezien.
Ik lees eigenlijk niet vaak boeken, maar ik heb me toch gewaagd aan 'De helaasheid der dingen'. Ik heb me er geen seconde mee verveeld, omdat het inderdaad zo'n luchtig en plezierig boek is. Nooit gedacht dat een boek me in de lach zou doen schieten.
Het einde vind ik eigenlijk wel mooi uitgewerkt. Ik ben van mening dat het contrast tussen de jonge en de volwassen Dimitri echt een meerwaarde is voor het boek. De uitgesponnen zinnen die Verhulst vaak hanteert staken wel tegen op den duur.
Ik heb 'De helaasheid der dingen' gelezen voor een schoolopdracht & was eigenlijk aangenaam verrast. Doorgaans lees ik heel weinig boeken, omdat ik de meeste boeken niet uit krijg omdat het me niet kan blijven boeien. Maar dit werk van Dimitri Verhulst heeft me kunnen blijven interesseren. Zijn cynische schrijfstijl sprak me enorm aan en deed me ook vaak lachen. Misschien lees ik nog wel eens de andere werken van Dimitri, want dit boek heeft alleszins goed gescoord bij mij. De film heb ik zelf ook nog niet gezien, dus hier heb ik niet echt een mening over.
Ook ik heb het boek gelezen in verband met een schooltaak en ik kan alleen maar bevestigen dat dit een uitstekend boek is. Ik vind inderdaad ook het einde wel een beetje teleurstellend omdat doorheen het boek ik steeds een positief gevoel kreeg over de familie Verhulst. Hun marginaliteit liet hen opvallen. Dus ik vond het wel spijtig dat Dimitri op het einde zo vervreemd was geworden. Langs de andere kant heb ik me soms ook wel gestoord aan de zinsconstructie maar de vele uitdrukkingen vond ik wel super. Zeker een boek om aan te raden.
Hallo HerMaarten!

Doorheen het hele jaar lees ik weinig boeken omdat het te druk is. Hierdoor zitten er soms een paar weken tussen verschillende hoofdstukken. Doordat er zoveel tijd tussen de hoofdstukken zit weet ik vaak niet meer waarover het boek exact gaat en leg ik het boek dan weer in de kast. Wat u allemaal schrijft over wat u vind van het boek 'helaasheid der dingen' vind ik terug in het boek 'de laatkomer' van Dimitri Verhulst. Het boek heeft me van het begin tot het einde geboeid. Zijn cynische schrijfstijl paste perfect bij het hoofdpersonage en de manier waarop hij dit neerschreef deed je lachen. Aangezien we dezelfde mening hebben over de auteur en je misschien graag nog is een werk van hem leest raad ik u 'de laatkomer' aan.
Reageer op deze discussie Om een reactie te plaatsen, dien je je eerst te registeren.
Nieuwe discussie starten in: Romans (registreren)
Forumoverzicht: