Graphic novels

Terug naar: Graphic novels

Graphic novel tips

Plaats een reactie (registreren)
Het valt mij als nieuw lid op dat er nog niets staat in deze categorie. En dat terwijl graphic novels een belangrijk genre kunnen zijn de literatuur.

Hierbij dus een eerste aanzet, enkele tips van mij, en misschien heeft iemand anders ook ideeën?

1: Alan Moore: Watchmen.
Een voor de hand liggende keuze, want wel beschouwd als de beste graphic novel ooit. Door Time opgenomen in de beste 100 boeken van de 20e eeuw. Een pure deconstructie van de superheldenmythologie, vol symboliek, politieke en sociale kritiek en levendige personages. Veel meer dan een stripboek.

2: Alan Moore: From Hell
Een gigantisch werk dat zich uitstrekt van historische roman over de victoriaanse tijd, misdaadroman over jack the Ripper, politie-procedures, bijtende sociale kritiek en theologisch werk. Fenomenaal!

3: David Mack: Kabuki
David Mack is een goede vriend van Chuck Palahniuk (Fight Club, Pygmy) en schrijft in dezelfde anarchistische manier. De Kabuki reeks is een vreemd mengsel sociale kritiek, religie, spiritualiteit en actie, maar gaat vooral over transformatie en wedergeboorte.

4: Guarnido en Canales: Blacksad
Een film noir met dieren in mensenrollen, maar allesbehalve een fabeltje. Harde schets van het Amerika van de jaren 40-50 met prachtige tekeningen en gastrollen van o.a. Alan Ginsberg, McCarthy, Rothko e.d.

5: katsuhiro Otomo: Akira
Een geweldige reeks boeken van de Japanse meester. Onvergelijkbaar, een schets van een samenleving na een natuurramp, machtsstrijd, politiek maar vooral ook bovennatuurlijke machten en een diepe spirituele lading. Ook mooi verfilm.

6: Osamu Tezuka: Ode aan Kirihito
Prachtige ode aan de menselijkheid. De stijl is even wennen, maar de diepe menselijke lading van dit verhaal over uitgestotenen is diep ontroerend.

Wie heeft er nog meer tips?

Laatst bijgewerkt door Rob op 8 februari 2012, 01:44.
Reden voor wijziging: Discussietitel verduidelijkt.
Ook van Alan Moore: V For Vendetta is wat mij betreft het beste dat hij ooit maakte, al zijn de boeken die jij noemde ook bepaald niet te versmaden.

Ik heb zelf jarenlang strips verzameld uit de Vertigo reeks van DC. Vooral de Sandman-verhalen van Neil Gaiman zijn schitterend. Gaat vooral over 'Dream' van de zeven 'Endless' (Destiny, Desire, Despair, Destruction, Death en Delirium (ooit Delight), eigenlijk een soort goden die Gaiman naast de bekende mythologische figuren en godsdiensten zet. Het leverde wat mij betreft de beste fantasy ooit geschreven op, met prachtige decors ook. Een van de hulpjes van Dream houdt bijvoorbeeld een bibliotheek met 'gedroomde boeken' bij...
Gaiman is idd erg goed, helaas heb ik niks met fantasy, dus het doet mij toch minder. V vind ik erg goed, maar minder diepgaand dan From Hell, Watchmen of Lost Girls. Maar bedankt voor de reactie.
Ik doe al eeuwen niets meer met strips, maar heb jaren fanatiek verzameld. Wat het superhelden-genre betreft zijn Marvels en Kingdom Come - allebei uit de jaren 90 - nog de moeite waard. Marvels behandelt de geboorte van het Marvel universum door de ogen van een normaal mens. De makers maakten zo gruwelijk de blits dat ook DC een reeks van ze wilde. Dat leidde tot Kingdom Come, waarin de vertrouwde superhelden van de Justice League zich hadden teruggetrokken ten faveure van de nieuwe generatie met verwerpelijke moraal. Ook goed, maar leunt wel een beetje op Watchmen.

Totaal anders zijn de Franse topstrips. Tardi - vooral bekend van de Gothic serie Isabelle Avondrood - heeft een prachtig boek gemaakt over de Eerste Wereldoorlog. De naam is me alleen ontschoten.
Ik ben blij dat er eindelijk graphic novel-lovers opduiken hier! Zelf ben ik een absolute beginner in het genre, dus de tips hierboven zijn zeker welkom.

En hier volgen meteen ook twee van mijn eigen favorieten:

Nederlandstalige, puur Belgische kwaliteit: "Slaapkoppen", van Randall C. (voluit Randall Casaer). Een verhaal over dromen, werkelijkheid, de grens ertussen. Onder de cast: dinosaurussen, een hond, een stel Russische zeelui uit een onderzeeboot etc. Voor degenen onder jullie die van dromerige, postmodern geïnspireerde en poëtische strips houden.

En deze, van een stel Grieken en een Française, maar wel origineel in het Engels geschreven: "Logicomix" van Doxiadis en co. Verstripping van het leven van logicus Bertrand Russell. Schitterend gedaan, met grote aandacht voor de motivatie van de personages.
Als je Sandman gaat proberen, ga dan niet op de originele comics jagen want je bent een godvermogen kwijt. Alle deeltjes zijn gebundeld verkrijgbaar in Trade Paperbacks.

Sandman (Vertigo) heeft een eigen wikipedia-pagina en daar kun je alles vinden. Veel plezier!
Ha, fijn. Ik heb zelf laatst Watchmen voor het eerst gelezen en vond het echt enorm goed! Had de film al wel gezien, maar ben zo blij dat ik het nu ook gelezen heb. Vandaag nog aantal graphic novels gekocht:
- Habibi van Craig Thompson (wilde eigenlijk Blankets kopen, maar deze was er in een mooie hardcover..)
- The master and Margarita, naar (mijn favoriete) boek van Bulgakov.
- Reynaert de vos, door Marc Legendre
- Verder, door Marc Legendre

Ik ben benieuwd!
Zelf heb ik Sandman gedownload en via comic book reader gelezen, omdat je anders inderdaad een godsvermogen kwijt bent.

Als je ze kunt bemachtigen dan kan ik de volgende ten zeerste aanraden:
Vuren van Lorenzo Mattotti
&
De Reis van Edmond Baudoin

Verder mis ik hier nog de klassiekers Persepolis en Maus.

Blankets van Craig Thomson vond ik ook geweldig. Van Habibi heb ik wel genoten, maar niet zo erg als van Blankets.

Om de tips ten slotte aan te vullen met Jimmy Corrigan en Black Hole. En dan mis ik er vast nog een aantal.
Alan Moore: Watchmen & V For Vendetta
Vind ik ook uitstekend.

Katsuhiro Otomo: Akira
Geweldig begin, loopt als een trein. De strip die manga het imago bezorgde "filmisch' te zijn. Als het eerst heen-en-weer-geren wat achter de rug is, zakt het tempo wat in elkaar.
Mooie tekenstijl. Veel geïmiteerd.

Osamu Tezuka: Ode aan Kirihito
In de categorie: eerlijke dokter in corrupte medische wereld, vond ik Monster van Urasawa beter, omdat ik de tekenstijl beter vind. De tekenstijl van Urasawa en Otomo (Akira) liggen dicht bij elkaar.

Sadamoto & Gainax: Neon Genesis Evangelion
Enigszins in dezelfde richting als Akira.
Spijtig genoeg is de serie niet volledig in het Nederlands uitgebracht. Ook niet in het Japans, trouwens. De anime is wel volledig. Maar anime is minder op lezers en meer op kijkers gericht, dus meer beweging en geluid, wat minder reflexief.

Reynaert de vos, door Marc Legendre
Top.

Tardi: De verloedering

En Ikigami natuurlijk.

Manga is heel dankbaar voor liefhebbers van "novels", omdat de verhalen meestal langer zijn dan in Europese strips. Daardoor worden ze automatisch meer "roman".
Naar het schijnt had ik het volgende beter hier gezet:

Wat dacht je van Boeddha van Tezuka? Het is een mangareeks over het leven van Boeddha, de grondlegger van het boeddhisme.
Op dit moment worden ze herdrukt, en je kunt intekenen aan een actieprijs van 12,50 euro/deel. Dat is een stuk goedkoper dan de normale prijs van 17 euro of zo.
Spijtig genoeg heb ik de delen pas vorig jaar aan de oude prijs gekocht. En ik achtte me gelukkig omdat ik ze eindelijk had gevonden. Ze waren in de winkel in een vergeethoekje gesukkeld, maar L ziet blijkbaar nog altijd potentieel in de reeks en de auteur Tezuka.
Er is ook een discussie over graphic novels en strips op Ezzulia. Het is een voorzetting van een verdwenen blog.
Zie http://www.ezzulia.nl/forum/viewforum.php?f=188
Misschien dat je hier iets vindt: http://www.ezzulia.nl/forum/viewforum.php?f=188
Reageer op deze discussie Om een reactie te plaatsen, dien je je eerst te registeren.
Nieuwe discussie starten in: Graphic novels (registreren)
Forumoverzicht: