Jeugdliteratuur

Terug naar: Jeugdliteratuur

Villa des Roses

Plaats een reactie (registreren)
Ik heb het boek Villa des Roses gelezen. Toen ik begon aan het boek had ik al meteen door dat het niet mijn genre van boek is. Het verhaal komt heel traag op gang en er gebeurt niet echt iets. Wanneer er dan toch gebeurtenissen plaatsvinden zijn deze heel vreemd. Zoals de zelfmoord van Brizard, ze leggen hem gewoon op een kamer waar iemand (Mevr. Gendron) verblijft.
Daarnaast wordt het enige huisdier ( normaal mogen er geen huisdieren verblijven) Chico in het vuur gegooid?
De schrijfstijl is oud-Nederlands, het is moeilijk te verstaan en heel onduidelijk.
Als je het boek leest kom je er eigenlijk wel achter dat het oud-Nederlands helemaal in de context past. Soms worden er ook Franse woorden gebruikt en deze zijn te wijten aan dat ze in een pension in Frankrijk verblijven. Verder zitten er ook flashbacks in het boek wat het soort van verwarrend maakte.
Ik heb het boek Villa des Roses van Willem Elsschot gelezen. Ik had al door voor dat ik aan het boek begon dat het niet echt mijn genre was. Ik vond het boek heel moeilijk te begrijpen, zeker in het begin. Naarmate ik verder las ging het beter maar nog niet helemaal zoals het hoort te zijn. In het boek wordt oud-Nederlands gebruikt en daar had ik wat moeite mee om te verstaan. In het begin van het boek gebeurde er ook niet echt iets maar als er dan toch iets gebeurd zoals bv. de zelfmoord van Brizard dan vind ik deze gebeurtenis abnormaal. Ze leggen hem na zijn dood gewoon in iemands kamer zodat niemand merkt dat hij vermist is. Daarnaast word er nog een huisdier in het vuur gegooid. In het boek word soms ook wel eens Franse taal gebruikt. Dat komt omdat het zich allemaal afspeeld in een Frans pension.
Ik heb het boek Villa des Roses gelezen. Ik vond het geen goed boek, omdat het genre niet voor mij was weggelegd. In het begin van de lectuur krijg je heel wat personages te verwerken, soms werd het met zelfs onduidelijk over welke personages het ging. Mevrouw Brulot werd in de eerste hoofdstukken gedetailleerd uitgelegd wie ze was en wat haar verleden was. Zij is de baas van het pension Villa des Roses in Frankrijk en ze bedriegt haar pensiongasten regelmatig met haar prijzen. Het verhaal draait vooral rond Louise. Louise is een weduwe die in het pension intrekt, ze is heel erg naïef. Dit merk je doorheen het verhaal een paar keer op door de verhalen met Grünewald. Naarmate je verder aan het lezen bent kom je nog verschillende gebeurtenissen te weten zoals zelfmoord en abortus.
ik heb het boek Villa des roses gelezen. Het boek viel me redelijk hard tegen. Ik vond het een moeilijk boek, dat lag vooral aan het gebruik van het oud-Nederlands. het verhaal komt volgens mijn mening zeer traag op gang.Het gaat over een Pension dat beheerd word door Mevrouw Brulot in Parijs. het personage dat eigenlijk centraal staat in het boek is het dienstmeisje Louise. Een grote gebeurtenis in het boek is de zelfmoord van Brizard en hoe hij op een ander persoon haar kamer gelegd werd zodat niemand iets zou merken. Ook word het aapje (Chico) van Mevrouw Brulot op het vuur gegooid door mevrouw Gendron die graag wraak wilde.
Ik heb het boek Villa des Roses van Willem Elsschot gelezen. Naar mijn mening was het geen leuk boek, het verhaal was niet echt spannend en het Oudnederlands maakte het boek moeilijk om te lezen en te begrijpen. In het begin van het boek wordt uitgelegd en grondig beschreven wie madame Brulot is en wie haar gasten in de villa waren. Deze uitleg vind ik wat te langdradig en oninteressant. Later haalt men er een nieuw hoofdpersonage bij genaamd Louise. Zij is een ietwat naïef kamermeisje dat in het pension komt werken. Wanneer er na een tijd wat spanning in het boek komt door een zelfmoord wordt hier nogal op een rare en onrealistische manier mee omgegaan. Ze leggen het lichaam namelijk gewoon in de kamer van een andere gast die dit niet opmerkt. Een handig element aan het boek is dat op de laatste pagina’s een lijst is gemaakt waarin de moeilijke uitdrukkingen en Franse woorden uitgelegd en vertaalt worden. Dit helpt wel om het boek beter te begrijpen.
Ik heb ook het boek ‘Villa des Roses’ gelezen maar dit viel me al snel tegen. Het verhaal speelde zich af in Frankrijk in de 20ste eeuw wat mij persoonlijk ook niet echt aansprak. Ook was het boek geschreven in Oudnederlands waardoor ik sommige woorden niet kon verstaan en er stonden soms ook Franse uitspraken in waar ik niet veel van verstond omdat ik niet zo goed ben in Frans. Het boek was inhoudelijk niet echt mijn genre boek, het lezen kwam heel traag opgang omdat er niet veel actie inzat en er gebruik was van moeilijke woorden. Als er dan iets gebeurde in het boek zoals de zelfmoord van Brizard en de wraakactie van Mme. Grendon door het geliefde aapje Chico in het vuur te gooien vond ik deze maar vaag, ik snapte niet echt wat deze gebeurtenissen te maken hadden met het verhaal.

Laatst bijgewerkt door Fiene op 5 oktober 2017, 19:26.
Ik heb de afgelopen week het boek Villa des Roses gelezen van auteur Willem Elsschot. Ik heb er een hele poos over gedaan om het boek uit te lezen omdat ik het best een moeilijk boek vond aangezien het boek geschreven is in het oud-Nederlands. Het boek speelt zich af in Parijs, Frankrijk waar een pension uitgebaat wordt door mevrouw Brulot. Veel gebeurde er niet in het boek vond ik maar er waren wel een paar gebeurtenissen die niet erg normaal zijn in mijn ogen. Zo wordt het aapje, genaamd Chico, op het vuur gegooid; pleegt Brizard plots zelfmoord en Louise die zwanger is pleegt abortus.
Ik heb de afgelopen weken het boek Villa des Roses van Willem Elsschot gelezen. Niet echt mijn genre maar er zaten wel wat opmerkelijke gebeurtenissen en personages in. Zoals de wraakactie van mevrouw Gendron, ze besluit het aapje van de eigenares van de villa (mevr. Brulot) in het vuur te gooien. Iets wat ik in het begin van het verhaal helemaal niet verwacht zou hebben van mevrouw Gendron toen zij werd voorgesteld in het boek. Daarnaast heb je de zelfmoord van Brizard,waarvan zijn lijk op een merkwaardige manier wordt bewaard. En tenslotte is er nog Louise, het dienstmeisje dat verliefd wordt op Grünewald. Uiteindelijk wordt ze hopeloos verliefd op hem en raakt ze zwanger. Dan probeert ze er alles aan te doen om abortus te plegen. Het is wel even wachten op deze gebeurtenissen omdat in het begin van het verhaal alle personages uit de villa uitgebreid worden voorgesteld en tussentijds niet echt iets spannends gebeurt.
De schrijver van het boek maakt vaak gebruik van moeilijk verstaanbare woorden waardoor het boek minder vlot leest. Daarbij vind ik dat het verhaal zich veel te lang op dezelfde plaats afspeelt. Villa des Roses is gelegen in Parijs. In dit pension is Louise het dienstmeisje. Ze wordt verliefd op één van de gasten nl. Grünewald. Doorheen het verhaal houdt hij haar aan het lijntje. Ze raakt zwanger van hem, houdt dit geheim en probeert uiteindelijk zelf een abortus uit te voeren met behulp van een vrouw … Het boek heeft me geboeid wanneer het lijk van Brizard werd gevonden met een afscheidsbrief erbij. Hierin vertelt hij waarom hij zelfmoord heeft gepleegd. Ik vind het geen goed boek omwille van de moeilijke zinsbouw en onduidelijkheid in het verhaal.
Ik vond het boek niet geweldig. In het begin van het boek krijg je veel verschillende personages te horen. Dat is soms verwarrend.
Het hoofdpersonage Louise is zeer naïef. Dit kom je te weten via de verhalen met Grünewald. Elke dag opnieuw kan mevrouw Brulot haar klanten bedriegen. Hoe ze dat kan doen, blijft voor mij een mirakel.
Naarmate het verhaal vordert, maken de personages ook realistische gebeurtenissen mee zoals bijvoorbeeld de zwangerschap van Louise die achteraf een abortus pleegt en de zelfmoord van Brizard. Hier is de realiteit weer zoek. Het lijk van Brizard ligt in een kamer van een klant.
Ik heb het boek 'Villa des Roses' van Willem Elsschot gelezen. Het boek lag mij niet echt aangezien het niet echt mijn genre is en er heel wat moeilijke woorden in gebruikt worden. Het verhaal speelt zich af in Parijs in het pension Villa des Roses dat beheerd wordt door mevrouw Brulot. Veel actie zit er niet in het boek er zijn wel een paar opmerkelijke gebeurtenissen. Zo pleegt Brizard zelfmoord in de tuin van het pension, wordt het aapje van mevrouw Brulot in het vuur gegooid en wordt het keukenmeisje Louise zwanger en pleegt later abortus. Voor de rest gebeurt er niet veel in het boek, de meeste delen van het boek zijn heel langdradig en oninteressant.
Ik heb het boek Villa des Roses gelezen. Meneer en mevrouw Brulot baten het pension uit en verhuren er kamers aan verschillende mensen. Mevrouw Brulot is een oplichter met haar verkooptruckjes. Louise een eerlijke en een naïef persoon is het kamermeisje die geliefd wordt bij de mannen. Paar jaar geleden is haar man overleden waarvan ze ook een kind heeft. Hierdoor is het moeilijk voor haar om zich open te stellen voor de geïnteresseerde mannen. In de loop van het verhaal wordt ze verliefd op Richard Grünewald iemand die geen respect heeft. Op een dag blijkt ze zwanger te zijn van Grünewald waarna hij haar bedriegt en verlaat.
De opbouw van het boek vond ik nogal moeilijk omdat er verschillend personages door elkaar werden voorgesteld. Na een tijdje werd het moeilijk om te weten over wie het ging, maar ik heb naar mate het boek vorderde toch een beeld kunnen schetsen van de personages. Het verhaal draait vooral rond het dienstmeisje Louise. Ze is een zeer naïeve jongedame die verliefd wordt op Grünewald (een jongen van Duitse nationaliteit). Het gaat zelfs zo ver dat ze op jonge leeftijd zwanger wordt van hem. Ze probeert dit voor iedereen te verbergen en wilt zo vlug mogelijk een abortus. Een ander opvallend personage is mevrouw Grendon. Ze is een bejaarde vrouw die in het begin van het verhaal als een goed persoon wordt voorgesteld. Naarmate het verhaal vordert kom je meer te weten over haar echte karakter. Ze steelt veel en op het einde gooit ze zelfs de aap Chico in het vuur als wraakactie.
Ik heb het boek Villa des Roses van Willem Elsschot gelezen. Voor ik aan het boek begon heb ik eerst de achterflap gelezen. Aan de hand van dat klein stukje tekst voelde ik al aan dat het geen goed boek voor mij zou zijn. Het boek is een autobiografische roman. Dit genre van boeken vind ik niet zo leuk om te lezen. Het verhaal speelt zich af in een pension in Frankrijk. Het verhaal komt ook zeer traag op gang. In het begin gebeurt er niet veel, je wordt dan vooral voorgesteld aan de verschillende personages uit het boek. Doorheen het verhaal gebeuren er dan wel zeer abnormale dingen, zoals het aapje Chico dat in het vuur wordt gegooid of de zelfmoord van Brizard. Ik snapte niet echt wat deze gebeurtenissen met het verhaal te maken hadden. In het algemeen vond ik het persoonlijk dus geen goed boek, dit kwam vooral omdat het genre me niet lag en omdat het een moeilijk te begrijpen boek was.
Ik heb het boek Villa des Roses van Willem Elsschot gelezen. Ik vond het persoonlijk geen goed boek. Omdat ik het soms niet goed begreep, en omdat er veel moeilijke woorden gebruikt worden. Het verhaal speelt zich af en het pension Villa des Roses dat gelegen is in Parijs, het word uitgebaat door meneer en mevrouw Brulot. Het verhaal komt vrij traag op gang maar na een tijdje komen er wel wat opmerkelijke gebeurtenissen in voor, zoals de zelfmoord van brizard in de tuin van het pension, Louise die zwanger raak en later abortus pleegt. Maar voor de rest vind ik niet echt dat er nog veel interessante dingen zijn gebeurt in het verhaal.
Het boek Villa des Roses van Willem Elsschot speelt zich af in de Franse hoofdstad Parijs. We zitten in de 20ste eeuw (dit is te merken door de telling in Franse franc en dat de heer Brulot zijn legerdienst in 1870 heeft gedaan). Ik vond dit persoonlijk een minder goed boek. Een reden hiervoor is dat het dateert van 1913 en net daarom zijn er veel oudere woorden in te vinden. Het verhaal komt heel traag op gang, in de eerste 3 hoofdstukken gaat het namelijk alleen over de personages. Enkele details over de personages zijn bijvoorbeeld: wie ze zijn, van waar ze komen en hoeveel ze moeten betalen om in het pension te verblijven. Ik heb niet zo heel lang over dit boek gedaan ook al stonden er redelijk veel moeilijke woorden in en waren de zinnen op een vreemde manier opgebouwd. Ik denk zeker en vast dat voor dit soort van romans een doelpubliek te vinden is maar ik zit er spijtig genoeg niet bij.
Inhoud

Het Boek gaat over een pension in Parijs dat uitgebaat wordt door Madame Brulot, zij ontvangt hier mensen te gast wanneer er op een dag een meisje genaamd Louise komt werken. Al snel word het duidelijk dat de mannelijke gasten wel een oogje hebben voor Louise. Al snel worden zij en Grunewald verliefd, maar om niks aan het toeval over te laten laat ze via inktvlekken haar toekomst voorspellen. Wanner deze zegt dat Grunewald niet de maar voor haar is schrijft ze hem een brief waarin ze vraagt of hij zeker is over hun relatie. Een tijd later wanneer er een nieuwe engelse gaste naar het pension komt begeleid Grunewald haar omdat hij de enige is die engels kan. Grunewald heeft al snel door dat het pension onder haar stand is en hij bied aan haar te helpen met het zoeken naar een ander pension. Wanneer zij echter aanbied haar nog eens te komen opzoeken in het nieuwe pension begint hij haar leuk te vinden en te twijfelen aan zijn relatie met Louise. Zij was echter zwanger van Grunewald zonder hem iets te vertellen en had abortus laten plegen. Hij ondervind dit en niet veel later vertrekt hij terug naar zijn vaderland terwijl hij in werkelijkheid een eindje verderop in een ander pension verblijft. Louise probeert hem te bereiken via brief en wanneer ze hier geen antwoord op krijgt wil ze hem volgen, maar dat mislukt omdat ze hier het geld niet voor heeft. Uiteindelijk stuurt ze nog een laatste brief en vertrekt hierna terug naar haar eigen dorp waar ze zich toch het meeste thuis voelt.

Personages

Het boek gaat over vershillende personages met eigen persoonlijkheden en verhaallijnen die elkaar kruisen.

De hoofpersonages zijn Richard Grunewalde en Louise zij zijn de enige personages met een "round character", alle andere personen hebben een "flat character".

Bronnen

Het boek: Villa des Roses
Wikipedia
Klasgenoten
Ik heb het boek 'Villa des Roses' gelezen van Willem Elsschot. Ik vond het boek in het begin niet aangenaam om te lezen omdat er veel moeilijke woorden instaan en er veel verschillende personages in voor komen. Naarmate het boek vorderden ging het iets vlotter. Het verhaal speelde zich af in Parijs, in het pension dat uitgebaat wordt door mevrouw Brulot. Nadat alles wordt uitgelegd en iedereen wordt voorgesteld komen er enkele onverwachte gebeurtenissen in het boek opspelen. Zo besluit mevrouw Gendron, een vrouw die door haar ouderdom er niet meer helemaal bij is, het aapje van de pensionuitbaatster in het vuur te gooien. De verliefdheid die speelt tussen het dienstmeisje en meneer Grünewald speelt een belangrijke rol in het verhaal. Want wanneer zij zwanger wordt van hem besluit ze abortus te plegen achter zijn rug. Ook de zelfmoord van meneer Brizard wordt goed aangekaart in het boek. Zelf zou ik dit boek niet kiezen omdat mijn voorkeur uitgaat naar andere genres.
Ik heb het boek Villa des Roses van Willem Elsschot gelezen. Het boek speelt zich af in Parijs, in het pension Villa des Roses dat uitgebaat wordt door madame Brulot. In dit pension wonen veel personages en hierdoor ontstaat er een overvloed aan personages. In de eerste paar hoofdstukken worden de personages voorgesteld, hierna gebeurt er pas iets in het boek. Dit zorgt ervoor dat het boek traag op gang komt.

Louise, een dienstmeisje, heeft een centrale rol in het boek. Al snel worden zij en Grunewald, een bewoner van het pension, verliefd op elkaar. Dit speelt een belangrijke rol in het boek. Een ander belangrijk personage in het boek is de 92-jarige madame Gendron. Zij zorgt voor het grootste gedeelte van het inkomen van het pension. Zij steelt in het boek een keer sinaasappels. Ook pleegt iemand, Brizard, zelfmoord.

Er gebeurt redelijk weinig in het boek omdat alles heel uitgebreid wordt uitgelegd en dit zorgt ervoor dat het boek op bepaalde momenten moeilijk te begrijpen is. Ik vond het boek dus niet heel goed, omdat ik het soms moeilijk te begrijpen vond en omdat het verhaal traag op gang kwam.
INHOUD

Ik heb het boek “Villa des Roses” van Willem Elsschot gelezen. Ik vond het boek niet fijn om te lezen omdat er veel moeilijke woorden in stonden (in het Oud-Nederlands). In het begin van het verhaal wordt je vooral voorgesteld aan de verschillende personages personages. Het boek speelt zich af in Parijs, Frankrijk waar een pension uitgebaat wordt door mevrouw Brulot. Er zijn een paar opmerkelijke gebeurtenissen in het verhaal. Zoals Brizard dat zelfmoord in de tuin van het pension, Louise die zwanger raak van Grünewald (die de Duitse nationaliteit heeft) en later abortus pleegt. En het aapje (Chico) van Mevrouw Brulot dat op het vuur gegooid werd door mevrouw Gendron die wraak wilde nemen.

PERSONAGES
In het boek spelen verschillende personages met elk een eigen karakter en persoonlijkheid, die elkaars verhalen kruisen.
Al de personages hebben een “flat character” behalve de hoofdpersonages ‘Richard Grunewalde’ en ‘Louise’ zei hebben een “round character”.

BRONNEN
Boek: Villa des Roses
In het boek Villa des Roses komen heel veel verschillende personages voor. Naar mijn mening iets te veel. Soms was het moeilijk omdat er zo veel verschillende namen gebruikt werden, om te onthouden over wie nu eigenlijk het stukje verhaal ging.

Wat wel tof is, is dat elk personage zijn typische kenmerken heeft, waardoor je ze iets makkelijker uit elkaar kon houden. De personages worden ook heel goed beschreven. Hun uiterlijk en karakter worden tot in details beschreven waardoor je ze levend kan voorstellen. Dat maakte het boek al iets leuker om te lezen en is dus een echte meerwaarde.
Ik heb het boek de afgelopen weken gelezen en wat mij opviel is dat het duurde lang voordat het verhaal eindelijk op gang kwam. In het begin worden de personages zeer langdradig geschetst door de auteur. Wanneer er dan eindelijk beweging komt in de situaties in het pension gebeuren en een paar opmerkwaardige dingen.
Zo besluit Brizard zelfmoord te plegen in de tuin van het pension en wordt zijn lichaam daarna in een kamer van een gast gelegd. Het aapje Chico wordt verbrand door mevrouw Grendon als wraakactie. De liefde tussen Loise en Grünewald is een belangrijk onderwerp in het boek maar ondanks deze vreemde gebeurtenissen raadt ik het boek niet aan.
Reageer op deze discussie Om een reactie te plaatsen, dien je je eerst te registeren.
Nieuwe discussie starten in: Jeugdliteratuur (registreren)
Forumoverzicht: