Woordgebruik, spelling en grammatica

Terug naar: Woordgebruik, spelling en grammatica

met ons drieën of met zijn drieën?

Plaats een reactie (registreren)
Ik ben verward...

als ik met twee anderen onderweg ben... en ik zelf vertel iemand ervan - zeg ik: met ons drieën
als iemand anders ervan verteld - zegt hij: met zijn drieën

dat was mijn geloof tot nu toe... maar nu heb ik het anders gelezen... een Ik verteld, wat hij met twee anderen doet en zegt: met zijn drieën

is dat mogelijk of heb ik iets fout begrepen?

groetjes
Elly
Volgens mij zijn beide correct, Elly. Vanuit dat ik-perspectief kun je zowel "met zijn drieën" ("zijn" wordt wel vaak afkort tot "z'n") als "met ons drieën" gebruiken, en vanuit andermans vertelperspectief is zowel "met zijn drieën" als "met hun drieën" kloppend.
Eens met Rob.
Ik heb het gevoel dat "we zijn met z'n drieën" wat meer spreektaal is. Maar...da's maar een gevoel van mij.

Owja....kijk anders hier eens : Onze Taal voor mij persoonlijk een bron van nuttige informatie.
heel bedankt voor de inlichtingen

en bedankt voor de link, Martijn
Met gedrieën.
Haha. Slecht karakter.

Laatst bijgewerkt door Rob op 29 april 2016, 10:57.
Reden voor wijziging: Defecte link verwijderd.
gedrieën is altijd zonder MET. gedrieën is als samen. Met z'n samen kan ook niet. 'Met ZIJN i.p.v. Z'N drieën' zul jij in geen boek vinden.
De rest is veel eenvoudiger. 'met z'n drieën' kan overal, maar legt meer nadruk op 't aantal. B.v.:
"Kunnen volwassenen ook met z'n drieën op de achterbank?" of : "je moet de auto met z'n drieën aanduwen. In je eentje lukt dat nooit". 'met ons drieën' is specifieker, persoonlijker. B.v.:
Donderdags zijn de mannen weg. Kaarten doen we alleen met ons drieën. of:
Ze kennen elkaar nog geen week en ze gaan morgen al op vakantie met z'n drieën. Ik durf zoiets alleen met ons drieën. Dat laatste kan ook worden: Wij met z'n drieën'. Nog twee dingen:
'heel bedankt' kan absoluut niet. Zeg 't maar hardop, dan hoor je het al. 'Zeer bedankt' kan wel. of 'Heel erg bedankt'. of 'Heel veel dank'. ' vertelt' is met 'n T geen D. Sorry voor alle bemoeienis, maar andersom mag ook hoor. Worden we beter van. groet van Otto (nieuw lid)
Tenzij contaminaties een stijlonderdeel zijn natuurlijk, dan is het gewoon goed. Zo lul ik me altijd uit elke taalfout: het is stijl.
Reageer op deze discussie Om een reactie te plaatsen, dien je je eerst te registeren.
Nieuwe discussie starten in: Woordgebruik, spelling en grammatica (registreren)
Forumoverzicht: