Nieuws

Terug naar: Nieuws

Onbekend manuscript Simon Vestdijk gevonden in archief biograaf

Plaats een reactie (registreren)
Een vijftien-vellen tellend manuscript van de schrijver Simon Vestdijk (1898-1971) is recent opgedoken in het archief van zijn biograaf, de in 2001 overleden biochemicus en Vestdijkkenner Hans Visser.

Wilbert van Walstijn, hoofdredacteur van de Vestdijkkroniek, maakte dat vrijdag bekend. Het op blocnotepapier geschreven, voorheen nog onbekende manuscript betreft een lezing die Vestdijk hield tegenover zijn medegegijzelden tijdens de Tweede Wereldoorlog. In de tekst, die later in de essaybundel De Poolse ruiter werd opgenomen, vergelijkt hij zijn verblijf in een gijzelaarskamp met de roman Der Prozess van Franz Kafka.

Het manuscript zal tijdens het symposium Vestdijk verwerkt Kafka op 9 november a.s. in de Openbare Bibliotheek Amsterdam worden getoond en besproken. Meer informatie over dit symposium is beschikbaar op de website van de Vestdijkkring.

Bron: Vestdijkkring (via Thijs1973)
Dit is morgen trouwens, zie ik. Ik ga er denk ik niet zijn, maar ik kan me zomaar voorstellen dat andere forummers wel zullen gaan.
Het manuscript van Vestdijk is tot 4 mei 2014 nog te zien op de prachtige tentoonstelling De Tweede Wereldoorlog in 100 voorwerpen in de Kunsthal in R'dam
Reageer op deze discussie Om een reactie te plaatsen, dien je je eerst te registeren.
Nieuwe discussie starten in: Nieuws (registreren)
Forumoverzicht: